تکنولوژی آیداس در لباسشویی های بوش
تکنولوژی آیداس لباسشویی بوش

فناوری i-DOS در ماشینهای لباسشویی بوش

از سال ۲۰۱۰ میلادی ماشینهای لباسشویی بوش، هوشمندتر از گذشته، مجهز به فناوری i-DOS، یا همان Intelligent dosing technology، شدند که مشکلات و دردسرهای چندگانه ای را یکجا حل می کند.

تا پیش از فناوری i-DOS، تعیین میزان مایع های شوینده و نرم کننده برای هر بار شستشو در ماشین لباسشویی دردسر بزرگی بود، و البته هنوز هم برای خیلی ها این دردسرها پابرجاست. میزان مایع لباسشویی باید براساس وزن لباسهای ریخته شده در ماشین، جنس الیاف آنها و درجه چرک و کثیفی آنها تخمین زده شود. اگر خیلی هم بخواهیم این کار را درست انجام دهیم، حتما باید به دستورالعمل روی ظروف شوینده یا نرم کننده مراجعه کنیم. جالب است که بدانید از هر ۱۰ نفری که از ماشین لباسشویی استفاده می کنند، ۹ نفرشان میزان شوینده و نرم کننده ای که در مخزن می ریزند، بیشتر یا کمتر از مقدار لازم است. به زبان بسیار ساده، ۹۰ درصد افراد نمی‌توانند میزان شوینده و نرم کننده را درست پیمانه کنند.

طبعا اگر شوینده کمتر از مقدار لازم باشد، لباسها درست تمیز نمی شوند و بوی نامطبوع شان هم از بین نمی رود. اگر هم بیشتر از حد لازم باشد، ممکن است لکه های شوینده روی لباسها بماند و مهمتر اینکه برای پوستهای حساس مشکل به بار آورد. بعلاوه، مصرف بیش از حد شوینده هم صرفه اقتصادی ندارد و هم برای محیط زیست بسیار مضر است.

فناوری i-DOS، که به زبان ساده می توان آن را فناوری هوشمند تعیین میزان دقیق شوینده و نرم کننده نامید، یک سیستم خودکار است که همه مشکلات فوق را حل می کند و البته در حین انجام کار، وظایفی بیش از اینها انجام می دهد.

نحوه کار i-DOS

کار اصلی i-DOS سنجش دقیق شرایط و تعیین مقدار بهینه شوینده و نرم کننده با دقتی در حد میلی لیتر است. اما این فناوری چه عواملی را می سنجد؟

ابزار اصلی فناوری i-DOS سنسورهایی است که از طریق آنها موارد زیر را می سنجد:

۱. وزن لباس درون مخزن لباسشویی را به دقت اندازه گیری می کند.

۲. جنس الیاف البسه موجود در مخزن لباسشویی را تشخیص می دهد.

۳. درجه چرک و کثیفی و همچنین میزان گرد و غبار موجود در بافت البسه را در مرحله اول آبگیری تعیین می کند.

۴. در مرحله آبگیری اولیه درجه سختی آب ورودی به مخزن را اندازه گیری می کند. سختی آب،‌ یا همان املاح موجود در آب از عوامل بسیار مهمی است که در هنگام تنظیم دستی نه به آن فکر می کنیم و نه اساسا امکان تشخیص یا اندازه گیری آن را داریم. جالب است که میزان سختی آب حتی در نواحی مختلف مناطق مسکونی ممکن است متفاوت و تاثیرگذار باشد.

بر اساس این سنجش چندجانبه،‌ ماشین لباسشویی بوش مجهز به فناوری i-DOS سه کار بسیار مهم انجام می‌دهد. برنامه شستشو را خودش انتخاب می کند. میزان بهینه شوینده و نرم کننده را با دقت میلی لیتر تنظیم می کند. میزان آب لازم برای شستشو را تعیین می کند. به این ترتیب، رخت و لباسها را به بهترین و بهداشتی ترین نحو و البته با کمترین درد سر و کمترین هزینه ممکن می شوید.

چرا ماشین لباسشویی بوش مجهز به فناوری i-DOS یک انتخاب کاملا مطمئن و تمام عیار است؟

اولین و ساده ترین دلیلش این است که این فناوری کار شستشو را بسیار ساده و راحت می کند. شما به هیچ وجه لازم نیست برای هر بار شستن لباس در لباسشویی بوش شوینده و نرم کننده بریزید. در این لباسشوییها دو مخزن جداگانه، یکی برای مایع شوینده و دیگری برای مایع نرم کننده، تعبیه شده که ظاهرش درست مانند لباسشوییهای دیگر است، با این تفاوت اساسی که شما باید این مخزنها را کاملا پر کنید. مخزن شوینده ۳/۱ لیتر (معادل ۱۳۰۰ سی سی) گنجایش دارد و مخزن نرم کننده نیم لیتر. به این ترتیب، i-DOS برای هر بار شستشو مقداری را که لازم دارد از این دو مخزن بر می دارد. نتیجه بسیار روشن است: شما می توانید بارها و بارها از لباسشویی استفاده کنید بدون آنکه لازم باشد شوینده یا نرم کننده در آن بریزید. حتی لازم هم نیست هر از گاهی زحمت چک کردن شوینده یا نرم کننده داخل مخزن ها را به خودتان بدهید زیرا پیش از آنکه مقدار شوینده یا نرم کننده در مخزنها ته بکشد، چراغ چشمک زن لباسشویی به شما اعلام می کند که باید به مخزن ها شوینده یا نرم کننده اضافه کنید.

البته نباید فکر کنید که این فناوری آزادی عمل را از شما می گیرد. i-DOS این انعطاف را دارد که شما هرگاه لازم بدانید سفید کننده ها، شوینده های محافظ الیاف ظریف، تثبیت کننده های رنگ البسه، لکه برها، و مواردی از این قبیل را به صورت دستی به لباسها اضافه کنید.

دلیل دوم انتخاب فناوری i-DOS آن است که از پوست های حساس به مواد شوینده محافظت می کند. یکی از معضلات استفاده بیش از حد از شوینده های بهداشتی ماندن آنها لا به لای الیاف پارچه و ایجاد التهاب و کهیر و سایر مشکلات در پوست های حساس است. تعیین مقدار بهینه شوینده به این معنی است که کمترین مقدار لازم شوینده در هر بار شستشو وارد مخزن لباسها می شود و طبعا در پایان کار شوینده اضافه در بافت پارچه ها نمی ماند. با همه این اوصاف اگر حساسیت پوستی دارید، برای محکم کاری، می توانید از برنامه AllergyPlus لباسشویی بوش هم استفاده کنید.این برنامه دمای شستشو را بالا می برد و زمان آبکشی را طولانی تر می کند و به این ترتیب هیچ شوینده ای را در الیاف پارچه ها باقی نمی گذارد.

اما سومین دلیل. در یک کلمه می توان گفت صرفه جویی. تصوری بسیار رایج و البته بسیار نادرست هست که استفاده از مقدار بیشتری شوینده لباسها را تمیزتر میکند. این تصور دو مشکل اساسی به بار می آورد. یکی اینکه استفاده بیش از حد از شوینده ها الیاف پارچه را خیلی سریع مستهلک و ضعیف می کند و دیگر اینکه آبکشی طولانی تری می طلبد. طبعا این اتفاق نتایج نامطلوب به بار می آورد: بلا استفاده شدن زودهنگام لباسها، بالا رفتن هزینه برای خرید مایع شوینده، و بالا رفتن هزینه های مصرف آب و انرژی. فناوری i-DOS با بهینه کردن مقدار شوینده در هر بار شستشو همه این معضلات را حل می کند. به بیان دقیق تر، لباسشویی بوش به کمک این فناوری مصرف شوینده و نرم کننده را ۳۰ درصد کاهش می دهد و در مصرف آب در هر سال ۷ هزار و ۶۲ لیتر صرفه جویی می کند. مطمئنا این نتایج هم به نفع جیب شماست و هم به نفع محیط زیست.

اگر از ماشین لباسشویی بوش استفاده می کنید با کلیک بر روی ” تعمیر لباسشویی بوش ” مراکز معتبر خدمات پس از فروش لباسشویی بوش را در استان خود مشاهده نمایید تا در صورت نیاز ، از خدمات مراکز معتبر بوش با گارانتی معتبر استفاده نمایید.