تاریخچه برند بوش
تاریخچه بوش

تاریخچه برند بوش – بوش از ابتدا تا کنون

مطالعه تاریخچه برند بوش می تواند درس های آموزنده ای برای افرادی که می خواهند وارد حوزه فناوری و صنعت شوند داشته باشد

  • تاسیس: 1886
  • موسس: روبرت بوش | Robert Bosch GmbH
  • کشور / شهر: آلمان – اشتوتگارت
  • حوزه فعالیت: فناوری های خودکار و صنعتی ، کالاهای مصرفی و فناوری های ساختمانی

هنوز حدود ۱۵ سال به پایان قرن نوزدهم مانده بود که رابرت بوش نخستین کارگاه خود را راه اندازی کرد. او این کارگاه را در سال ۱۸۸۶ در شهر اشتوتگارت آلمان تاسیس کرد و همین کارگاه زمینه ساز برندی شد که امروزه یکی از محبوبترین و مورد اطمینان‌ترین برندها در سراسر دنیاست.

رابرت بوش در همین کارگاه کار خود را با محصولات مرتبط با مهندسی برق و مهندسی ابزار دقیق آغاز کرد. او هرگز نمی‌توانست بپذیرد که در مجموعه‌اش محصولی تولید شود که بهترین محصول روزگارش نباشد. و البته در کنار این کمال گرایی یک اصل اساسی داشت:  کار صادقانه بسیار ارزشمندتر از درآمد مقطعی و زودگذر است. بر پایه همین اصل است که از همان روزگار تا کنون، یعنی نزدیک به یک و نیم قرن، محصولات بوش همواره کیفیتی مثال زدنی داشته اند، در بالاترین سطح فناوری بوده اند، و نهایت اعتماد و اطمینان مشتریان را جلب کرده اند.

ورود به بازار لوازم برقی خانگی

طی حدود ۴۵ سال بعد، یعنی تا سال ۱۹۲۹، شرکت بوش توانسته بود با استخدام ده هزار کارمند و کارگر فعالیتش را در سراسر جهان گسترش دهد، اما صرفا در زمینه های مربوط به موتورهای خودرو و فناوری های صنعتی کار می‌کرد. در اواخر دهه ۱۹۲۰ و پس از بروز رکود بزرگ در امریکا، زمینه های جدیدی در کسب و کارهای صنعتی آغاز شد، که از همه مهمتر، تولید لوازم خانگی برقی بود، طوری که عموم خانواده ها قدرت خرید آنها را داشته باشند. لوازمی که تا پیش از این یا در عمارتهای اعیان استفاده می شد یا صرفا مصارف عمده در مقیاسهای صنعتی داشت.

فصل جدیدی در زنجیره موفقیت های برند بوش

حدود ۴ سال بعد، در سال ۱۹۳۳، بوش نخستین محصول از مجموعه لوازم برقی خانگی را در آلمان روانه بازار کرد: یخچال برقی. این یخچال در واقع به شکل استوانه ای افقی بود که روی چهار پایه قرار داشت و حجم داخلی خالصش برای نگهداری مواد غذایی حدود ۶۰ لیتر بود. و در واقع این آغاز ماجرای لوازم خانگی بوش بود.

پس از آن البته نوبت به تغییرات خلاقانه ای در طراحی و تولید یخچالهای خانگی رسید. در سال ۱۹۴۹، یعنی حدود ۱۶ سال پس از تولید اولین یخچالهای خانگی، شرکت بوش یخچالهای جدیدی را عرضه کرد که نسبت به یخچالهای نسل اول مزیتهای بسیاری داشت: مانند یخچالهای امروزی به شکل مکعب مستطیل ایستاده بود و در فضای داخلی اش فریزر هم داشت و خیلی هم جادارتر شده بود. طرح مکعب مستطیل ایستاده و باریک در همان روزگار بسیار محبوب و مشتری پسند از آب درآمد و رفته رفته به طرح کلاسیک یخچال فریزرهایی تبدیل شد که هنوز هم طرفداران بسیاری در سراسر جهان دارد، البته نه با آن فناوری قدیمی، بلکه مجهز به فناوریهای روز دنیا.

نخستین دستگاه غذاساز بوش

دراوایل دهه پنجاه میلادی، هر روز بر تعداد و تنوع لوازم خانگی در منازل افزوده می شد. در سال ۱۹۵۲، شرکت بوش نخستین دستگاه غذاساز را به بازار عرضه کرد. نام این غذاساز بوش «Neuzeit I» بود که به آلمانی یعنی «دوران جدید ۱». این دستگاه می توانست مواد غذایی را ورز دهد، خرد کند، خلالی کند، پوره کند، چرخ کند و رنده کند. معلوم است که چنین دستگاهی خیلی سریع توانست نقش یک دستیار تمام عیار را در آشپزخانه ها به عهده بگیرد و بخش مهمی از کارهای طاقت فرسای آشپزخانه را ساده کند. به این ترتیب طبخ غذا و پخت نان به کار بسیار ساده تری تبدیل شد.

ماشین لباسشویی بوش، ابتدا بدون خشک کن و البته کمی بعد با خشک کن

حدود ۶ سال پس از عرضه اولین دستگاه غذاساز بوش به بازار، نوبت به ماشین لباسشویی بوش رسید. در سال ۱۹۵۸ بوش برای اولین بار ماشین لباسشویی را به مجموعه لوازم خانگی اش اضافه کرد. این ماشین لباسشویی البته هنوز فقط لباسها را می شست و امکان خشک کردن شان را نداشت. با این حال، واضح است که چه کمک شایانی برای امور خانه بود. دیگر از این پس، رفته رفته، کار ملال آور وطاقت فرسای شستن لباس و ملحفه به یک مساله فرعی تبدیل می شد.

البته انتظار برای یک لباسشویی تمام عیار خیلی طول نکشید. در سال ۱۹۶۷، یعنی کمتر از ده سال بعد از عرضه اولین ماشین لباسشویی، بوش نخستین لباسشویی ترکیبی اش را روانه بازار کرد. ماشینی که خشک کن هم داشت و بعد از شستن لباسها و آبکشی آنها، بدون هیچ وقفه ای خشک شان می کرد.

از این به بعد، بوش شستن ظرفها را هم به عهده گرفت

در دهه ۶۰ میلادی قرن بیستم، تغییری اساسی در زمینه کار و فعالیت های شغلی افراد خانواده رخ داد. از اوایل این دهه، در اروپا و امریکا دیگر کار کردن خانم ها، خارج از خانه، امری غیرعادی نبود. طبعا این تغییر مهم نیازمند کمک و دستیاری بیشتری در کارهای منزل داشت. درست منطبق با همین تغییرات اجتماعی بود که بوش، در سال ۱۹۶۴، نخستین ماشین ظرفشویی اش را تولید کرد و به دوران شستن ظروف با دست پایان داد. به این ترتیب، ماشینهای ظرفشویی بوش علاوه بر اینکه شستن ظرفها را بسیار آسان می کردند و باعث صرفه جویی بسیار زیادی در زمان و مصرف آب می شدند، حاصل کارشان ظرفهایی بود که از تمیزی برق می‌زد.

دوران لوازم برقی کوچک اما بسیار کارگشا

تا اینجای کار بیشترین تمرکز بوش بر طراحی و عرضه لوازم برقی اصلی بود. اما در دهه ۷۰ میلادی، بوش طراحی و تولید لوازم برقی کوچک را نیز در دستور کار قرار داد. سشورهای کلاهی، مسواک برقی، جارو برقی و بسیاری لوازم دیگر که زندگی روزمره را روز به روز آسانتر می کردند در همین دوره وارد بازار شدند. یکی از محصولات جالب بوش در این دوره دستگاه تخم مرغ پز بود که بسیار ساده تخم مرغها را آب پز می کرد و در آن زمان توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

طبخ غذا فقط در دو سه دقیقه

دهه ۷۰ میلادی دهه پرشتابی بود و هر چه می گذشت زمان سرمایه ارزشمندتری برای مردم می شد. به همین دلیل از سال ۱۹۷۳ به بعد، بوش گام مهم دیگری را برداشت درجهت کمک به خانم‌های متاهل و شاغل در خارج از خانه. در این سال برای اولین بار اجاقهای مایکروفر بوش به بازار آمد. طبعا این اجاق‌ها علاوه بر خانم خانه، برای سایر افراد خانواده هم مزایای فراوانی داشت.

همگام با تحول در سبک زندگی مردم

در دهه ۸۰ میلادی، بوش با تغییر سبک زندگی عموم مردم در سراسر دنیا همگام شد و دست به نوآوریهای گسترده ای در این زمینه زد. از عرضه نخستین اجاق توکار گرفته تا تبدیل اجاق های مایکروفر به اجاقهایی چند منظوره. در اواخر همین دهه، یعنی در سال ۱۹۸۹ بود که فناوری سرمای صفر درجه را نیز به یخچال‌هایش اضافه کرد. با این فناوری، دیگر میوه ها و سبزیجات برای مدت طولانی تری در یخچالهای بوش تر و تازه می ماندند، درست به همان تازگی لحظه خرید.

پیشگام در محافظت از محیط زیست

یکی از مهمترین نگرانیهای جامعه جهانی در دهه ۹۰ میلادی مساله محیط زیست و به خصوص لایه ازون بود. گازهای گلخانه ای و گازهای مضری که در صنایع مختلف به کار می رفت سبب تخریب این لایه در جو زمین بود و تهدیدی جدی برای سلامت همه گونه های جانوری از جمله انسان به شمار می رفت. دقیقا در همین دوره، شرکت بوش استانداردهای تولید محصولاتش را در جهت محافظت از محیط زیست و رفع نگرانی جهانی اصلاح کرد و در کشورهای آلمان، یونان و اسپانیا یخچالهایی تولید کرد که دیگر در آنها از گازهای FC و CFC استفاده نمی شد، گازهایی که برای لایه ازون بسیار مخرب بودند.

فناوریهای بسیار پیشرفته در لباسشویی و ظرفشویی

قرن جدید میلادی، در واقع، قرن ظهور فناوریهایی خلاقانه و بسیار دقیق در لوازم خانگی بوش بوده است. یکی از این فناوریها در سال ۲۰۱۰ به بازار عرضه شد. از هر ۱۰ نفری که از ماشینهای لباسشویی استفاده می کردند، ۹ نفرشان یا بیشتر از میزان لازم شوینده و نرم کننده در ماشین می ریختند یا کمتر از آن. و این خطا سبب بروز مشکلات قابل ملاحظه ای می شد. از شستشوی نصفه نیمه به خاطر کم ریختن شوینده گرفته تا خراب شدن بافت پارچه ها و البسه و همچنین بروز عارضه های پوستی به خاطر مصرف بیش از حد شوینده ها. به همین دلیل بوش بر روی ماشینهای لباسشویی اش فناوری i-DOS را اضافه کرد که به طور خودکار میزان دقیق شوینده و نرم کننده را بر اساس نوع البسه و میزان چرک و گرد و غبار آنها با دقت میلی لیتر تنظیم میکند. به این ترتیب هم لباسها را کاملا تمیز می شوید، هم از مصرف بیش از حد شوینده و آب جلوگیری می کند. یعنی هم صرفه اقتصادی دارد و هم به نفع محیط زیست است.

علاوه بر این، فناوری نوین دیگری با نام PerfectDry در ماشینهای ظرفشویی بوش به کار رفته است. در این فناوری از ماده معدنی زئولیت استفاده می شود تا پس از اتمام شستشو، ظروف کاملا خشک و براق شوند، حتی ظروف پلاستیکی که تا پیش از این خشک کردنشان در ظرفشویی کاری نشدنی بود. در این فناوری، زئولیت بدون آنکه انرژی مصرف کند، رطوبت را جذب و خود به خود گرما آزاد می کند و یک دمنده سه بعدی این گرما را کاملا یکنواخت لا به لای ظرفهای شسته شده و خیس عبور می دهد و قطرات آب روی آنها را کامل بخار می کند. به این ترتیب ظرفها کاملا خشک خواهند شد.

بوش، پیشرو در نوآوری و اختراع

در سال ۲۰۱۲، بوش به رکوردی در ثبت اختراع رسید. تعداد اختراعهای ثبت شده بوش تا این سال، که هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرند، به ۹۰ هزار مورد رسید. به همین دلیل شرکت بوش یکی از پیشروترین شرکتهای جهان در زمینه نوآوری و اختراع به شمار می رود.

فر خوراک پز رویایی

از سال ۲۰۱۴، فرهای خوراک پز بوش به فناوری هوشمند Perfect مجهز شدند. این فناوری جدید که شامل دو امکان PerfectBake و PerfectRoast است، در واقع نسخه پیشرفته فناوریهای استفاده از حسگرهای کنترلی در فرهای خوراک پز است که برنامه پخت را با دقت بسیار بالا پیاده می کند. فر خوراک پز بوش، بر اساس نوع طبخ و نوع مواد غذایی، خودش تنظیمات لازم را به بهترین وجه ممکن انجام می دهد، از نحوه گرم کردن مواد خوراکی گرفته تا تنظیم دما و زمان پخت در هر مرحله از طبخ غذا.

اینترنت اشیا در خدمت لوازم خانگی بوش

پیشرفت فناوریهای اینترنت اشیا در سالهای اخیر، امکان کنترل لوازم و امکانات منزل را در گوشیهای هوشمند فراهم آورده است. شرکت بوش نیز با نوآوریهای گسترده ای در این زمینه اپلیکیشن Home Connect را روانه بازار کرده است که از طریق آن شما می توانید لوازم خانگی بوش را، با گوشی هوشمندتان، از هر جا که بخواهید، خارج از منزل یا حتی در مسافرت، کنترل کنید. به علاوه، این نوآوریها قابلیت شگفت انگیزی به لوازم خانگی بوش بخشیده است. مثلا یخچال فریزرهای بوش مجهز به فناوری شناخت اشیا (Object Recognition) سنسورهایی دارند که مواد غذایی را تشخیص می دهند و در گوشی هوشمندتان به شما می گویند که جای درست میوه ها یا سبزیجات یا گوشت یا ماهی خام دقیقا در کدام قفسه یا کدام بخش از یخچال باید باشد. یا مثلا ماشین لباسشویی بوش با فناوری Connected Dry اطلاعات دقیق وزن و میزان آب موجود در بافت البسه را پس از شستشوی آنها تشخیص می دهد و به اپلیکیشن Home Connect در گوشی هوشمندتان اطلاع می دهد. از این طریق خشک کن لباسشویی بلافاصله بهترین برنامه خشک کن را انتخاب و اجرا می کند.

جشن ۱۳۰ سالگی تاسیس شرکت بوش

در سال ۲۰۱۶ میلادی، ۳۷۵ هزار شعبه بوش در سراسر جهان جشن سالانه این شرکت را برپا کردند و ۱۳۰ سالگی تاسیس بوش را جشن گرفتند. شاید تصورش دشوار باشد که بوش در بدو تاسیس در سال ۱۸۸۶ کارش را صرفا با دو شعبه شروع کرده بود. در طی این ۱۳۰ سال این شرکت همواره در زمره ۱۰ شرکت برتر آلمان قرار داشته و اکنون در بیش از ۱۵۰ کشور جهان فعالیت دارد.

ترکیب هود و اجاق توکار

در سال ۲۰۱۸، هود از بالای سر اجاقها حذف شد و با اجاقهای توکار ترکیب شد. به این ترتیب، به جای آن که بخارها و دود پخت و پز را از بالای سر اجاق جمع آوری کند و به بیرون انتقال دهد، آنها را از زیر صفحه اجاق مکش می کند و از مسیری از همان پایین،  که در کابینت پنهان است، خارج می کند. این نوآوری فضای قابل توجهی را در سقف آشپزخانه ها آزاد کرده و انعطاف بسیار بالایی در طراحی اولیه و حتی تغییر طراحی آشپزخانه در آینده ایجاد کرده است.

کارخانجات بوش در سال ۲۰۲۰

لوازم خانگی بوش در این سال در ۴۰ کارخانه لوازم خانگی این شرکت ساخته می شود. این کارخانجات در اورپا، ایالات متحده، آمریکای لاتین و آسیا پراکنده اند. شبکه گسترده فروش و خدمات پس از فروش در سراسر جهان بوش را به عنوان یکی از محبوبترین و معتمدترین برندهای جهان تبدیل کرده که این البته در سایه فناوری به دقت مهندسی شده آلمانی است.

شاید ساده ترین نکته ای که از خلال تاریخچه شرکت بوش بتوان دریافت این است که:

چیزی که زمان نمی تواند تغییرش دهد، اشتیاق برند بوش برای همواره بهتر شدن است.