استفاده اصولی از ظرفشویی بوش
استفاده درست از ماشین ظرفشویی بوش

عواقب استفاده نکردن طولانی مدت از ظرفشویی بوش

ماشین ظرفشویی یک وسیله کاملا کاربردی است که برای هر آشپزخانه ای لازم است، اما همانقدر که این وسیله می تواند کاربردی باشد در صورت استفاده نشدن به صورت منظم امکان ایجاد دردسرهایی برای شما خواهد داشت، در این یادداشت به این موضوع بیشتر می پردازیم.

آسیب دیدن ظرفشویی بوش در صورت استفاده نکردن

ماشین ظرفشویی بوش از آن جمله وسایلی است که باید به صورت منظم و روزانه مورد استفاده قرار گیرد و در صورت استفاده نکردن از آن دچار مشکلاتی خواهد شد. این مسئله به قدری ضروری است که کارشناسان فنی معتقدند حتی اگر قرار نیست از ماشین ظرفشویی خود استفاده کنید بهتر است اجازه دهید که دست کم هفته ای یکبار به صورت خالی کار کند. پس بهتر آن است که به جای اضافه کردن ماشین ظرفشویی به عنوان یک وسیله دکوری در آشپزخانه از آن استفاده منظم داشته باشید.

کدام بخش های ماشین ظرفشویی در اثر استفاده نکردن آسیب می بیند؟

همانطور که اشاره کردیم استفاده منظم از ماشین ظرفشویی بهترین کاری است که باید انجام دهید، در صورت استفاده نکردن از آن بخش های مختلفی از ماشین ظرفشویی دچار آسیب می شوند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مخزن ذخیره آب

معمولا مخزن ذخیره  آب ماشین ظرفشویی همیشه حدود 5 لیتر آب ذخیره شده دارند. در صورتی که این حجم آب در مدت زمان طولانی راکد باقی بماند باعث رسوب و ته نشین شدن رسوبات ظرفشویی در مخزن شده و این مسئله نیز باعث زنگ زدگی قطعات مختلف یا آسیب های شدید به برخی از قطعات می شود.

به طور مثال ممکن است این رسوبات و زنگ زدگی باعث خرابی پمپ تخلیه، خرابی جت پمپ یا جامپ کردن جت پمپ شود، همچنین زنگ زدگی کابین ظرفشویی می تواند باعث سوراخ شدن این بخش شود.

  • واکنش های شیمیایی نمک و جلادهنده

می دانیم که همیشه مقداری نمک و جلادهنده در ماشین ظرفشویی وجود دارد، در صورتی که در دراز مدت این مواد شیمیایی در دستگاه بمانند واکنش های شیمیایی ایجاد شده در آنها باعث آسیب شدید به دستگاه می شود، پس جلادهنده ها و نمک هاش شستشو همان اندازه که باعث تمیزی ظروف و براق شدن آنها می شود در صورت استفاده نشدن می تواند آسیب زا و مخرب باشد.

واکنش های شیمیایی این مواد باعث تسریع در زنگ زدگی و حتی ایجاد بوی بد می شود. این مسئله می تواند باعث نشتی آب و همچنین ورود آب به مخازن زیر دستگاه شده و در اکثر مواقع نیز علت جمع شدن آب در زیر ظرفشویی بدون استفاده همین مسئله است.

یک نکته مهم دیگر  نیز وجود دارد که باید به آن توجه کنید، در صورتی که از نمک و جلادهنده های تقلبی و با کیفیت پایین استفاده می کنید باید منتظر خرابی های بیشتری در صورت عدم استفاده از ماشین ظرفشویی بوش باشید. گاهی حتی استفاده نکردن به مدت یک ماه از ماشین ظرفشویی می تواند باعث زنگ زدگی ماشین ظرفشویی شود.

برای نگهداری از ماشین ظرفشویی بدون استفاده چه باید کرد؟

همانطور که اشاره شد، ماشین ظرفشویی بر خلاف سایر وسایل برقی در صورت استفاده شدن عمر طولانی تری خواهد داشت، حتی در کمترین حالت بهتر است که هفته ای یک یا دو باز از دستگاه ظرفشویی استفاده کنید.اگر قصد دارید که مدت زمان طولانی از ماشین ظرفشویی خود استفاده نکنید بهتر است به نکاتی که در این بخش به آنها اشاره می شود توجه داشته باشید. در صورتی که این نکات را مد نظر داشته باشید می توان برای یک مدت زمان طولانی مثلا دوره ای بیش از 3 ماه یا یک سال از ماشین ظرفشویی خود استفاده نکنید. البته این مسئله تضمینی برای خرابی های به بار آمده در صورت عدم استفاده از ماشین ظرفشویی بوش نخواهد بود، اما می تواند این تخریب ها را به حداقل برساند.

تخلیه نمک و مایع جلا دهنده

اولین کار برای جلوگیری از آسیب های مخرب استفاده نکردن از دستگاه ظرفشویی بوش این است که مخزن نمک و مایع جلادهنده را خالی کنید. البته باید بدانید که این کار را خودتان نمی توانید انجام دهید بلکه بهتر است در تماس با تعمیرگاه مجاز لوازم خانگی، از تکنسین فنی این مجموعه بخواهید تا این کار را برای شما انجام دهد، یک روش ساده تر نیز وجود دارد، بهتر است دستگاه را به صورت خالی روشن کنید و اجازه دهید فرآیند شستشو انجام گیرد. به این ترتیب مخزن خالی شده و دیگر مواد شیمیایی در آن وجود نخواهد داشت.

باز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی

اگر قرار است که ماشین ظرفشویی را برای مدت طولانی روشن نکنید باید بعد از شستشوی کامل ماشین ظرفشویی فیلترهای آن را خارج رکده و جای آن یک دستمال در دستگاه قرار داد، همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم در صورت استفاده نکردن از ماشین ظرفشویی آب در مخزن جمع می شود، اما وجود دستمال در مخزن باعث جذب آب و جلوگیری از زنگ زدگی قطعات دستگاه می شود.

شستشوی خالی بعد از مدت زمان طولانی

در صورتی که مدت زمان طولانی از آخرین باری که از دستگاه استفاده کرده اید می گذرد بهتر است وقتی برای اولین بار ماشین ظرفشویی را روشن می کنید بهتر است اجازه دهید که ماشین به صورت خالی فرآیند شستشو را انجام دهد، وقتی بدون ظرف ماشین را برای فرآیند شستشو روشن می کنید اجازه نمی دهد که سنسورها فعال شده و تغییرات دمایی ناگهانی رخ دهد. همین مسئله کمک می کند که دستگاه به آرامی برای استفاده روتین و منظم آماده شود.

سخن پایانی

ماشین ظرفشویی یک وسیله مصرفی است، به این معنا که هرچه بیشتر استفاده شود طول عمر طولانی تری پیدا خواهد کرد، بنابراین اگر قصد ندارید که با استفاده نکردن ماشین ظرفشویی بوش باعث آسیب های جدی به قطعات و خرابی دستگاه شوید بهتر است برنامه ای برای استفاده منظم از ماشین ظرفشویی داشته باشید و اگر مجبور هستید برای مدت زمان طولانی از آن استفاده نکنید حتما نکاتی که در مقاله به آنها اشاره کردیم را رعایت کنید. به این ترتیب ماشین ظرفشویی دارای عمر مفید طولانی تری شده و نیاز به پرداخت هزینه های گزاف تعمیرات به دلیل استفاده نکردن از یک وسیله کاربردی نخواهید بود.